Het vertrouwen van de samenleving in Overijssel in het openbaar bestuur neemt toe of blijft minimaal gelijk.
Het vertrouwen van de samenleving in Overijssel in het openbaar bestuur neemt toe of blijft minimaal gelijk.
(x € 1.000)
Primitief | Doorgevoerde Wijziging(en) | Actuele begroting | Gerealiseerd | Ruimte | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Beleidsdoel 7.1 | 1.966 | 140 | 2.106 | 1.113 | 992 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 7.2 | 909 | 820 | 1.729 | 623 | 1.106 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 7.3 | 6.820 | 75 | 6.895 | 4.363 | 2.532 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Personeelsgebonden kosten | 9.490 | 0 | 9.490 | 0 | 9.490 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lasten | 19.185 | 1.035 | 20.220 | 6.098 | 14.121 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 7.1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 7.2 | 28 | 0 | 28 | 46 | -18 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 7.3 | 93 | 0 | 93 | 1 | 92 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Personeelsgebonden kosten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Baten | 121 | 0 | 121 | 47 | 74 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 7.1 | -1.966 | -140 | -2.106 | -1.113 | -992 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 7.2 | -881 | -820 | -1.701 | -577 | -1.125 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 7.3 | -6.726 | -75 | -6.801 | -4.361 | -2.440 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Personeelsgebonden kosten | -9.490 | 0 | -9.490 | 0 | -9.490 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Saldo | -19.064 | -1.035 | -20.099 | -6.051 | -14.047 |
In 2019 zullen 8 gemeenten worden voorzien van een financiële scan. Binnen de provincie zijn er dan 15 gemeenten die voor zien zijn van een recente financiële scan. Hiernaast hebben nog 2 gemeenten aangegeven graag in aanmerking te komen voor een scan. Om het gehele pakket uit te kunnen voeren hebben wij nog €37.000 extra nodig. De belangstelling voor de scan is groot. Wij sluiten niet uit dat er nog meer gemeenten zich zullen melden voor de scan.
Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en de gemaakte afspraken in het Statenvoorstel, hebben wij besloten om een bedrag van €37.000 te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan de jaarschijf 2019 van prestatie 7.1.3 van de begroting 2019.
Memory Museum
Door u is voor de uitvoering van het “Aktieplan versterking herinnering WOII in Overijssel” € 300.000,- beschikbaar gesteld voor het Memory Museum in het kader van 75 jaar vrijheid.
Vanwege tegenvallers bij de realisatie is dit bedrag echter niet toereikend. Het Memory Museum heeft op dit moment een aanvraag ingediend van € 550.000,- (€ 250.000,- boven het eerder beschikbaar gestelde bedrag). Met dit extra budget wordt het Memory Museum in staat gesteld om blijvend te investeren in een aansprekende programmering. Dit is voor de levensvatbaarheid van groot belang. Wij stellen u voor om aanvullend € 250.000,- beschikbaar te stellen voor de optimale ontsluiting van het erfgoed WOII in het Memory Museum.
Wij stellen u voor om de lasten voor prestatie 7.1.6 in 2019 eenmalig te verhogen met € 250.000 en deze lasten te dekken uit de Algemene reserve.
Bij de jaarrekening 2018 heeft een eenmalige storting in de voorziening APPA plaatsgevonden van € 1,2 miljoen. De storting had betrekking op gepensioneerden en hun nabestaanden voor de instelling van de voorziening APPA. Vanaf 2019 komen de betreffende ouderdoms- en nabestaandenpensioenen rechtstreeks ten laste van de voorziening. De structurele begrotingspost kan om die reden vervallen.
Wij stellen u voor om het budget voor prestatie 7.3.7 vanaf 2019 structureel te verlagen met € 0,1 miljoen.
Welkom bij de Monitor Overijssel!
Gedeputeerde Staten rapporteren met de Monitor Overijssel inhoudelijk en financieel aan uw Staten over de voortgang van de Begroting. De Monitor wordt tweemaal per jaar aangeboden. De inhoud vormt een afspiegeling van de Begroting, waarin de oorspronkelijke begroting, de actuele begroting en de realisatie per peildatum (7 mei 2019) worden gepresenteerd.
Om u wegwijs te maken op de website van de Monitor Overijssel, beschrijven we hieronder kort de verschillende onderdelen.
Startpagina
Via de interactieve startpagina zijn bijna alle onderdelen van de Monitor direct te benaderen en te filteren door middel van het gebruik van de ‘kijklijn’ en ‘zoekhulpmiddelen’. U kunt zelf bepalen wat u te zien krijgt en ervoor kiezen om door te klikken voor meer detailinformatie.
De lichtgrijze menubalk is op elke webpagina zichtbaar. Via de menubalk kunt u rechtstreeks navigeren naar de onderdelen van de website.
In de menubalk zijn verder de volgende knoppen opgenomen:
Via deze knop keert u terug naar de interactieve startpagina.
Via deze knop kunt u rechtstreeks naar een van de kerntaken navigeren.
Het Statenvoorstel van de Monitor Overijssel 2016-II heeft als kenmerk PS/2016/1004. Dit Statenvoorstel bevat een samenvattende beschrijving van de belangrijkste elementen binnen deze Monitor. De officiële besluitvorming over de Monitor Overijssel vindt plaats op basis van het Statenvoorstel.
Via deze knop kunt u altijd rechtstreeks deze Leeswijzer benaderen.
Met deze knop krijgt u het overzicht van de doelenboom; de structuur waarmee de website is opgebouwd. De weergave is afhankelijk van waar u zich op dat moment op de site bevindt. De doelenboom knop vormt zo een handig navigatiemiddel.
Via de pijltjes aan de rechterzijde kunt u ook onderdeel voor onderdeel door de Monitor Overijssel bladeren.
Het is mogelijk om via de menubalk op specifieke woorden of termen in de Monitor Overijssel te zoeken. Hiervoor kunt u de knop van het vergrootglas gebruiken.
Als u inlogt met uw account (knop "Inloggen" linksonder), kunt u gebruik maken van de aantekeningenfunctie. Eenmaal ingelogd kunt u aantekeningen maken door te klikken op 'Notities & favorieten' en 'Notitie toevoegen'. Rechts onderin bij 'Bekijk items' kunt u te allen tijde uw notities raadplegen. De aantekeningenfunctie biedt ook de mogelijkheid om pagina's als 'favoriet' te markeren.
Naast de aantekeningenfunctie is een aangepaste ‘printfunctie’ beschikbaar. Voor het gebruik van die functie hoeft u niet in te loggen. De printfunctie biedt u enerzijds de mogelijkheid om pagina’s in platte tekst weer te geven en eventueel te printen (printknop) en anderzijds om uw eigen verslag samen te stellen (knop ‘mijn boekwerk’). Door op het groene plusje te klikken voegt u een pagina toe aan uw eigen verslag. Dit verslag kunt u vervolgens per pagina of in totaliteit downloaden als pdf.
Kerntaken
Het ambitieniveau van de kerntaken is het hoogste niveau in de doelenboom. Op dat niveau zijn per kerntaak onder meer de volgende elementen terug te vinden:
U besluit bij de Monitor over de voorgestelde PS wijzigingen en stelt alle tot en met de Monitor Overijssel genomen GS wijzigingen achteraf vast. Administratieve wijzigingen (zichtbaar met Adm) presenteren wij ter informatie.
Beleidsdoelen
Onder het ambitieniveau vallen de beleidsdoelen. Op de pagina van het beleidsdoel zijn onder meer de volgende elementen opgenomen:
Prestaties
Het beleidsdoel wordt uitgesplitst in verschillende prestaties. Op de pagina van de prestatie wordt door middel van kleurscores inzichtelijk gemaakt hoe de prestatie er inhoudelijk en financieel voor staat. Tezamen vormen die de integrale kleurscore, die rechts bovenin is weergegeven. Bij een oranje of rode kleurscore is een toelichting opgenomen. Verder zijn per prestatie de basisinformatie, achtergrondinformatie en linkjes naar de Atlas van Overijssel opgenomen. Waar noodzakelijk zijn deze onderdelen bij de Monitor Overijssel geactualiseerd.
Bij prestaties die gekoppeld zijn aan de reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en de Uitvoeringsreserve Natuurnetwerk Nederland, worden de financiën op prestatieniveau toegelicht (afrondingsverschillen zijn mogelijk). Begrotingswijzigingen worden op dezelfde wijze als op de kerntaakpagina inzichtelijk gemaakt.
Bij iedere prestatie is een integrale kleurscore opgenomen. Achter de integrale kleurscore is een knop opgenomen om de integrale kleurscore van de Monitor Overijssel 2019-I te vergelijken met de historische integrale kleurscores van de laatste P&C documenten.
Kleurensystematiek
De kleurscores voor de prestaties worden bepaald aan de hand van de volgende systematiek:
Inhoudelijke voortgang (bij de Monitor Overijssel op basis van verwachting einde jaar):
Hierbij gaat het per prestatie uit de Begroting over de acties die voor het betreffende jaar in de primitieve begroting zijn geformuleerd, geactualiseerd met eventuele expliciete bijstellingen door Provinciale Staten.
Financiële voortgang (op basis van de stand van zaken):
De financiële kleurscore wordt gerelateerd aan de actuele begroting per peildatum. Er wordt in de toelichting expliciet aandacht besteed aan de oorzaak van een bijstelling.
Op basis van bovenstaande classificaties, ziet de integrale kleurscore er als volgt uit:
P | Financiën | ||||
Groen | Oranje | Rood | |||
Groen | Groen | Groen | Rood | ||
Oranje | Oranje | Oranje | Rood | ||
Rood | Rood | Rood | Rood |
Begrotingswijzigingenbeleid
In de P&C documenten worden twee categorieën begrotingswijzigingen gepresenteerd:
- PS-wijzigingen: voorstellen van GS aan PS tot wijziging van de begroting.
- GS-wijzigingen: wijzigingen die PS via de Monitor accordeert, op basis van de financiële verordening
en de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en de Uitvoeringsreserve
Natuurnetwerk Nederland.
In de financiële verordening is hierover het volgende opgenomen:
Gedeputeerde Staten doen en accorderen gedurende het kalenderjaar in principe alleen voorstellen met neutrale wijzigingen waarbij lasten en baten in evenwicht zijn.
De onderstaande budgettair neutrale en technische wijzigingen worden door Gedeputeerde Staten geaccordeerd en achteraf via de tussentijdse rapportages door Provinciale Staten geautoriseerd:
- Verwerking van reeds genomen Statenbesluiten.
- Doorgeven van bijdragen van derden.
- Actualisering van bestedingsritmes via door Provinciale Staten gestelde spelregels aan specifieke bestemmingsreserves.
Bij die specifieke reserves gaat het om de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en de Uitvoeringsreserve Natuurnetwerk Nederland. Voor deze reserves geldt dat Gedeputeerde Staten het bestedingsritme per jaar mogen aanpassen zolang het totale beschikbaar gestelde budget voor de betreffende projecten en programma's niet wordt overschreden.
Wij wensen u veel plezier met het lezen van de Monitor Overijssel 2019-I. Mocht u technische vragen hebben, dan kunt u contact opnemen met Bernd Jan Deuten (BJ.Deuten@overijssel.nl) of Lita Niekoop (ME.Niekoop@overijssel.nl).
Namens het college van Gedeputeerde Staten,
Eddy van Hijum
Gedeputeerde Economie, Financiën en Deelnemingenbeleid