Deze kerntaak heeft een tweeledige ambitie:
- Het vergroten van het aandeel hernieuwbare energie.
- Borgen en verbeteren van een duurzame en veilige leefomgeving.
Deze kerntaak heeft een tweeledige ambitie:
Begin juni besluit de Eerste Kamer over het asbestdakenverbod. Dit is tot op heden nog geen gelopen race, omdat de Kamerleden nog diverse vragen hebben en knelpunten zien. Blijft het verbod overeind, dan kan het provinciale programma door zoals gepland. Wordt het verbod teruggestuurd naar de Tweede Kamer, dan zullen wij enkele scenario's uitwerken voor vervolg en/of afbouw en uw Staten hierover informeren.
Nouryon (voorheen AkzoNobel) en Twence hebben in februari 2019 een overeenkomst gesloten waarmee Nouryon de zoutproductie verder verduurzaamt door gebruik van duurzame stoom uit de biomassa-energiecentrale van Twence.
Hiermee wordt jaarlijks een besparing gerealiseerd van circa 70 miljoen kubieke meter aardgas en een toename van bio-energie van ruim 1PJ.
De afspraken die Nouryon en Twence hebben gemaakt leveren een aanzienlijke bijdrage aan de doelstellingen van het Programma Nieuwe Energie Overijssel.
Provincie Overijssel en de gemeenten Borne, Haakbergen, Hellendoorn, Hof van Twente, Rijssen-Holten, Twenterand en Wierden hebben middels een Bestuursovereenkomst een Projectbureau Bodemasbestsanering (BAS) ingesteld, om programmatisch de bodemasbestsanering aan te pakken. Het projectbureau is organisatorisch ondergebracht bij de gemeente Hof van Twente en voert namens de gemeenten het onderzoek uit en begeleidt de uitvoering van de saneringen.
Het uitvoeringsprogramma 2019 is door het Projectbureau voorbereid en bestuurlijk vastgesteld.
Om slagvaardig de uitvoering op te kunnen pakken is een gezamenlijke strategisch beleid voor de inkoop en aanbesteding van werkzaamheden vanuit het project uitgewerkt en vastgesteld. Het BAS heeft werkprocessen ingeregeld om de informatie gestructureerd vast te leggen, zicht te krijgen en te houden op planning en voortgang van onderzoeken en saneringen. In overleg met gemeenten heeft het BAS diverse persberichten gepubliceerd en een website gemaakt waarmee inwoners en bedrijven in contact kunnen komen met het Projectbureau. Gemeenten blijven opdrachtgever voor onderzoek en uitvoering.
In 2019 worden 77 locaties onderzocht. Voor een deel zullen saneringen worden uitgevoerd.
Het programma Duurzaamheid heeft drie Waardemakersnetwerken gerealiseerd. Samenwerkingen binnen consortia leiden tot steeds meer projecten, keten- en systeeminnovaties. Het aantal deelnemers aan de netwerken en het aantal projecten waarin wordt samengewerkt is groeiende. We werken nu aan de borging van de Waardemakersaanpak voor de langere termijn. Wij vullen dit in binnen de beschikbare middelen. Dit doen we in samenwerking met partners uit het bedrijfsleven, waarbij de mogelijkheden voor cofinanciering door het bedrijfsleven worden verkend.
(x € 1.000)
Primitief | Doorgevoerde Wijziging(en) | Actuele begroting | Gerealiseerd | Ruimte | ||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Beleidsdoel 2.1 | 8.729 | -129 | 8.600 | 5.576 | 3.024 | |||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 2.2 | 3.699 | 150 | 3.849 | 3.259 | 590 | |||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 2.3 | 5.660 | 1.625 | 7.285 | 14.915 | -7.630 | |||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 2.4 | 700 | 485 | 1.185 | 721 | 464 | |||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 2.5 | 1.178 | 465 | 1.643 | 608 | 1.035 | |||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 2.6 | 526 | 0 | 526 | 136 | 390 | |||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Personeelsgebonden kosten | 6.142 | 0 | 6.142 | 0 | 6.142 | |||||||||||||||||||||||||||||
Lasten | 26.635 | 2.596 | 29.230 | 25.214 | 4.016 | |||||||||||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 2.1 | 1.688 | -224 | 1.464 | 217 | 1.246 | |||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 2.2 | 272 | 0 | 272 | 60 | 212 | |||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 2.3 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 2.4 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 2.5 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 2.6 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Personeelsgebonden kosten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||||||||||||||||||||||||||
Baten | 1.960 | -224 | 1.736 | 278 | 1.459 | |||||||||||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 2.1 | -7.041 | -95 | -7.136 | -5.358 | -1.778 | |||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 2.2 | -3.427 | -150 | -3.577 | -3.199 | -378 | |||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 2.3 | -5.660 | -1.625 | -7.285 | -14.915 | 7.630 | |||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 2.4 | -700 | -485 | -1.185 | -721 | -464 | |||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 2.5 | -1.178 | -465 | -1.643 | -608 | -1.035 | |||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 2.6 | -526 | 0 | -526 | -136 | -390 | |||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Personeelsgebonden kosten | -6.142 | 0 | -6.142 | 0 | -6.142 | |||||||||||||||||||||||||||||
Saldo | -24.675 | -2.819 | -27.494 | -24.937 | -2.557 |
Bij de oprichting van de Omgevingsdiensten (OD) heeft de provincie de taken op het gebied van Bodemtoezicht ingebracht, de vergunningverlening voor de Wet bodembescherming echter nog niet. Daar was nog overleg gaande over de inbreng van taken voor de in oprichting zijnde OD Twente. Inmiddels is de OD Twente (sinds begin van dit jaar) operationeel en hebben wij besloten bij beide Omgevingsdiensten in Overijssel de desbetreffende bodemtaken structureel vanaf 1 juni 2019 in te brengen.
Voor de inbreng van deze taken is jaarlijks een structureel budget nodig van € 307.000 (voor 2019 is een evenredig deel, 7/12 van € 307.000, benodigd: € 179.000). De dekking van deze kosten kan budgettair neutraal worden gerealiseerd door het verlagen van de personeelsgebonden kosten met € 196.000 (inleveren 3 fte formatie) en door het verlagen van de programmabudget binnen kerntaak 10 Bedrijfsvoering met € 111.000.
Wij stellen u voor om budgettair neutraal voor prestatie 2.2.2 in 2019 incidenteel het budget te verhogen met € 179.000 (7 maanden) en vanaf 2020 structureel met €307.000. De personeelsgebonden kosten worden in 2019 verlaagd met € 114.000 en vanaf 2020 structureel met €196.000. Tenslotte wordt het programmabudget Bedrijfsvoering (kerntaak 10) in 2019 verlaagd met € 65.000 en vanaf 2020 structureel met € 111.000.
Asbestbodemsanering Uitvoeringsprogramma 2016-2022
Voor de uitvoering van asbestbodemsaneringen binnen zeven gemeenten zijn door het Rijk financiële middelen beschikbaar gesteld (in totaal
€ 38 miljoen over de periode 2016-2022). In 2019 zijn met deze zeven gemeenten afspraken gemaakt over de uitvoering van onderzoek en sanering van asbestbodemverontreiniging. Het onderzoek en de saneringen worden onder verantwoording van de gemeenten uitgevoerd en begeleid door het Projectbureau.
Het Uitvoeringsprogramma 2019 heeft betrekking op 62 saneringsprojecten en 172 bodemonderzoeken waarvoor € 5,6 miljoen beschikbaar is gesteld. Het zwaartepunt van het programma ligt in de gemeente Hof van Twente. De bijdrage van de provincie vindt volledig plaats vanuit rijksmiddelen die inmiddels in de bestemmingsreserve bodemsanering zijn gestort.
De kosten voor uitvoering van het uitvoeringsprogramma, kosten projectbureau en overige kosten zijn voor 2019 begroot op € 7,0 miljoen.
In de begroting van 2019 is nu een bedrag opgenomen van € 4,7 miljoen.
Wij stellen voor om incidenteel een bedrag van € 2,3 miljoen bij te ramen op prestatie 2.3.3 sanering asbestverontreiniging bodemlocaties en dit te onttrekken aan de bestemmingsreserve bodemsanering.
Gijmink B
Het project Gijmink B bevindt zich in de laatste fase en wordt in 2019 afgerond.
Door de vertraging als gevolg van een robuustere en daardoor duurdere wijze van saneren bij de Gondalaan en de Oude Haaksbergerweg (bomen mochten toch niet worden gekapt) en door andere tegenvallers, bijvoorbeeld een hogere afvalstoffenheffing, niet gesprongen explosieven, is er een overschrijding van het projectbudget te verwachten van € 4,5 miljoen. Dit bedrag bestaat uit € 5,3 miljoen hogere lasten en € 0,8 miljoen hogere baten.
Voor de kosten van de sanering, begeleiding sanering en andere kosten dient in 2019 incidenteel een bedrag van € 12,4 miljoen te worden bijgeraamd vanuit de bestemmingsreserve bodemsanering, waarvan € 5,3 miljoen betrekking heeft op meerkosten. Daarnaast zijn er nog baten ter grootte van € 0,8 miljoen te verwachten van de gemeente Hof van Twente, Viverion, Waterschap Vechtstromen en een subsidie voor de opruimkosten van niet gesprongen explosieven. Van de totale destijds afgesproken projectbijdrage van de gemeente Hof van Twente van € 4 miljoen is € 3 miljoen ontvangen. In 2019 ontvangen we het resterende deel van € 1 miljoen. Van de overschrijding van € 4,5 miljoen is mogelijk € 3 miljoen te dekken uit de rijksmiddelen asbestbodemsanering 2016-2022. Bij de 2e monitor kunnen we hier meer duidelijkheid over geven alsmede over de uitkomsten van onze gesprekken met de gemeenten. Wij stellen voor om het dan nog resterende tekort van € 1,5 miljoen vooralsnog te dekken uit de reserve bodemsanering. In de deze reserve zijn nog middelen aanwezig om tegenvallers op te kunnen vangen.
Wij stellen voor de lasten van prestatie 2.3.3 sanering asbestverontreiniging bodemlocaties incidenteel te verhogen met € 12,405 miljoen, de baten met € 1,732 miljoen en de onttrekking aan de bestemmingsreserve bodemsanering met € 10,673 miljoen.
Als gevolg van het langer actief doorstomen (tot en met januari 2019) en het kunnen afronden van werkzaamheden is extra budget nodig in 2019. Daarnaast is in deze afrondende fase in het aangepaste saneringsplan een aantal extra controle- en meetmomenten opgenomen om te kijken of het gewenste resultaat is behaald. Ook hiervoor is extra budget nodig. Binnen de reserve Bodemsanering zijn nog voldoende gelabelde middelen beschikbaar voor het project.
Wij stellen u voor om een bedrag van € 700.000 te onttrekken aan Reserve Bodemsanering en toe te voegen aan de jaarschijf 2019 van prestatie 2.3.4 van de begroting 2019.
Het programma Duurzaamheid heeft drie Waardemakersnetwerken gerealiseerd. Samenwerkingen binnen consortia leiden tot steeds meer projecten, keten- en systeeminnovaties. Het aantal deelnemers aan de netwerken en het aantal projecten waarin wordt samengewerkt is groeiende. Samen met de Waardemakers is een aanpak ontwikkeld, die bijdraagt aan enerzijds de realisatie van de transitieopgaven (energie, klimaat, agro- en food) en anderzijds bijdraagt aan economische groei in Overijssel. We werken aan de borging van de Waardemakersaanpak voor de langere termijn. Dit doen we in samenwerking met partners uit het bedrijfsleven, waarbij de mogelijkheden voor co-financiering door het bedrijfsleven worden verkend.
De afronding van het programma Duurzaamheid is voor dit najaar voorzien. Een evaluatie van het programma Duurzaamheid zal in het najaar van 2019 aan PS worden voorgelegd.
Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om op prestatie 2.5.1, voor het borgen van de Waardemakersaanpak, het gereserveerde budget van € 246.000 uit de Reserve uitvoering kwaliteit van Overijssel toe te voegen aan de begroting 2019.
Onder deze prestatie is ook de verantwoording opgenomen voor het plaatsen van openbare laadpalen in de provincies Overijssel en Gelderland. Op 11 september 2018 in de gemeente Dalfsen de eerste laadpaal in gebruik is genomen. Daarnaast is met de betrokken partijen Enpuls, provincie Gelderland en Nationaal Kenniscentrum Laadinfra gesproken over de aanpak van het Kennis- en Innovatieprogramma. De verwachting is dat in de tweede helft van dit jaar concrete opdrachten zullen worden verleend. Hierdoor zal het grootste deel van budget doorschuiven naar 2020.
Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om een bedrag van € 100.000 op prestatie 2.5.2 af te ramen in 2019 en terug te laten vloeien naar de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en door te schuiven naar 2020.
In het Statenvoorstel 2019/12 hebben wij begin 2019 voorgesteld om vanuit de reserve afrekening pMJP € 2 miljoen beschikbaar te stellen voor "Toekomstgerichte erven". Bij het jaarverslag 2018 is de € 2 miljoen toegevoegd aan de Reserve Uitvoering kwaliteit van Overijssel ten behoeve van prestatie 2.5.3. Voor de uitvoering van de acties hebben wij besloten om € 700.000 toe te voegen aan de begroting 2019 en € 1,3 miljoen aan jaarschijf 2020.
Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering kwaliteit van Overijssel hebben wij gesloten om op prestatie 2.5.3 € 700.000 uit de Reserve uitvoering kwaliteit van Overijssel toe te voegen aan de begroting 2019 en € 1,3 miljoen toe te voegen aan jaarschijf 2020.
Welkom bij de Monitor Overijssel!
Gedeputeerde Staten rapporteren met de Monitor Overijssel inhoudelijk en financieel aan uw Staten over de voortgang van de Begroting. De Monitor wordt tweemaal per jaar aangeboden. De inhoud vormt een afspiegeling van de Begroting, waarin de oorspronkelijke begroting, de actuele begroting en de realisatie per peildatum (7 mei 2019) worden gepresenteerd.
Om u wegwijs te maken op de website van de Monitor Overijssel, beschrijven we hieronder kort de verschillende onderdelen.
Startpagina
Via de interactieve startpagina zijn bijna alle onderdelen van de Monitor direct te benaderen en te filteren door middel van het gebruik van de ‘kijklijn’ en ‘zoekhulpmiddelen’. U kunt zelf bepalen wat u te zien krijgt en ervoor kiezen om door te klikken voor meer detailinformatie.
De lichtgrijze menubalk is op elke webpagina zichtbaar. Via de menubalk kunt u rechtstreeks navigeren naar de onderdelen van de website.
In de menubalk zijn verder de volgende knoppen opgenomen:
Via deze knop keert u terug naar de interactieve startpagina.
Via deze knop kunt u rechtstreeks naar een van de kerntaken navigeren.
Het Statenvoorstel van de Monitor Overijssel 2016-II heeft als kenmerk PS/2016/1004. Dit Statenvoorstel bevat een samenvattende beschrijving van de belangrijkste elementen binnen deze Monitor. De officiële besluitvorming over de Monitor Overijssel vindt plaats op basis van het Statenvoorstel.
Via deze knop kunt u altijd rechtstreeks deze Leeswijzer benaderen.
Met deze knop krijgt u het overzicht van de doelenboom; de structuur waarmee de website is opgebouwd. De weergave is afhankelijk van waar u zich op dat moment op de site bevindt. De doelenboom knop vormt zo een handig navigatiemiddel.
Via de pijltjes aan de rechterzijde kunt u ook onderdeel voor onderdeel door de Monitor Overijssel bladeren.
Het is mogelijk om via de menubalk op specifieke woorden of termen in de Monitor Overijssel te zoeken. Hiervoor kunt u de knop van het vergrootglas gebruiken.
Als u inlogt met uw account (knop "Inloggen" linksonder), kunt u gebruik maken van de aantekeningenfunctie. Eenmaal ingelogd kunt u aantekeningen maken door te klikken op 'Notities & favorieten' en 'Notitie toevoegen'. Rechts onderin bij 'Bekijk items' kunt u te allen tijde uw notities raadplegen. De aantekeningenfunctie biedt ook de mogelijkheid om pagina's als 'favoriet' te markeren.
Naast de aantekeningenfunctie is een aangepaste ‘printfunctie’ beschikbaar. Voor het gebruik van die functie hoeft u niet in te loggen. De printfunctie biedt u enerzijds de mogelijkheid om pagina’s in platte tekst weer te geven en eventueel te printen (printknop) en anderzijds om uw eigen verslag samen te stellen (knop ‘mijn boekwerk’). Door op het groene plusje te klikken voegt u een pagina toe aan uw eigen verslag. Dit verslag kunt u vervolgens per pagina of in totaliteit downloaden als pdf.
Kerntaken
Het ambitieniveau van de kerntaken is het hoogste niveau in de doelenboom. Op dat niveau zijn per kerntaak onder meer de volgende elementen terug te vinden:
U besluit bij de Monitor over de voorgestelde PS wijzigingen en stelt alle tot en met de Monitor Overijssel genomen GS wijzigingen achteraf vast. Administratieve wijzigingen (zichtbaar met Adm) presenteren wij ter informatie.
Beleidsdoelen
Onder het ambitieniveau vallen de beleidsdoelen. Op de pagina van het beleidsdoel zijn onder meer de volgende elementen opgenomen:
Prestaties
Het beleidsdoel wordt uitgesplitst in verschillende prestaties. Op de pagina van de prestatie wordt door middel van kleurscores inzichtelijk gemaakt hoe de prestatie er inhoudelijk en financieel voor staat. Tezamen vormen die de integrale kleurscore, die rechts bovenin is weergegeven. Bij een oranje of rode kleurscore is een toelichting opgenomen. Verder zijn per prestatie de basisinformatie, achtergrondinformatie en linkjes naar de Atlas van Overijssel opgenomen. Waar noodzakelijk zijn deze onderdelen bij de Monitor Overijssel geactualiseerd.
Bij prestaties die gekoppeld zijn aan de reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en de Uitvoeringsreserve Natuurnetwerk Nederland, worden de financiën op prestatieniveau toegelicht (afrondingsverschillen zijn mogelijk). Begrotingswijzigingen worden op dezelfde wijze als op de kerntaakpagina inzichtelijk gemaakt.
Bij iedere prestatie is een integrale kleurscore opgenomen. Achter de integrale kleurscore is een knop opgenomen om de integrale kleurscore van de Monitor Overijssel 2019-I te vergelijken met de historische integrale kleurscores van de laatste P&C documenten.
Kleurensystematiek
De kleurscores voor de prestaties worden bepaald aan de hand van de volgende systematiek:
Inhoudelijke voortgang (bij de Monitor Overijssel op basis van verwachting einde jaar):
Hierbij gaat het per prestatie uit de Begroting over de acties die voor het betreffende jaar in de primitieve begroting zijn geformuleerd, geactualiseerd met eventuele expliciete bijstellingen door Provinciale Staten.
Financiële voortgang (op basis van de stand van zaken):
De financiële kleurscore wordt gerelateerd aan de actuele begroting per peildatum. Er wordt in de toelichting expliciet aandacht besteed aan de oorzaak van een bijstelling.
Op basis van bovenstaande classificaties, ziet de integrale kleurscore er als volgt uit:
P | Financiën | ||||
Groen | Oranje | Rood | |||
Groen | Groen | Groen | Rood | ||
Oranje | Oranje | Oranje | Rood | ||
Rood | Rood | Rood | Rood |
Begrotingswijzigingenbeleid
In de P&C documenten worden twee categorieën begrotingswijzigingen gepresenteerd:
- PS-wijzigingen: voorstellen van GS aan PS tot wijziging van de begroting.
- GS-wijzigingen: wijzigingen die PS via de Monitor accordeert, op basis van de financiële verordening
en de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en de Uitvoeringsreserve
Natuurnetwerk Nederland.
In de financiële verordening is hierover het volgende opgenomen:
Gedeputeerde Staten doen en accorderen gedurende het kalenderjaar in principe alleen voorstellen met neutrale wijzigingen waarbij lasten en baten in evenwicht zijn.
De onderstaande budgettair neutrale en technische wijzigingen worden door Gedeputeerde Staten geaccordeerd en achteraf via de tussentijdse rapportages door Provinciale Staten geautoriseerd:
- Verwerking van reeds genomen Statenbesluiten.
- Doorgeven van bijdragen van derden.
- Actualisering van bestedingsritmes via door Provinciale Staten gestelde spelregels aan specifieke bestemmingsreserves.
Bij die specifieke reserves gaat het om de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en de Uitvoeringsreserve Natuurnetwerk Nederland. Voor deze reserves geldt dat Gedeputeerde Staten het bestedingsritme per jaar mogen aanpassen zolang het totale beschikbaar gestelde budget voor de betreffende projecten en programma's niet wordt overschreden.
Wij wensen u veel plezier met het lezen van de Monitor Overijssel 2019-I. Mocht u technische vragen hebben, dan kunt u contact opnemen met Bernd Jan Deuten (BJ.Deuten@overijssel.nl) of Lita Niekoop (ME.Niekoop@overijssel.nl).
Namens het college van Gedeputeerde Staten,
Eddy van Hijum
Gedeputeerde Economie, Financiën en Deelnemingenbeleid