Wij zorgen voor doelmatig en duurzaam faciliteren en adviseren van het bestuur en het uitvoeren van controltaken om onze doelstellingen te bereiken.
Wij zorgen voor doelmatig en duurzaam faciliteren en adviseren van het bestuur en het uitvoeren van controltaken om onze doelstellingen te bereiken.
De commissie BBV zorgt voor eenduidige uitvoering en toepassing van het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) door decentrale overheden. In de afgelopen maanden heeft de commissie BBV twee aanwijzingen gegeven die van invloed zijn op de wijze waarop wij lasten toerekenen aan de verschillende jaarschijven in de meerjarenbegroting.
De eerste gaat over de lastneming van verleende subsidies. Lasten moeten naar rato van prestatielevering door de subsidieontvanger aan verschillende jaren worden toegerekend. Dat brengt een uitvoerings-/verantwoordingslast mee voor ons en de subsidieontvanger. Op dit moment rekenen wij lasten toe aan het jaar dat wij subsidie verstrekken. Mocht de commissie haar zienswijze handhaven, dan zullen wij de financiële verordening en de begroting hierop moeten aanpassen. Wij verwachten bij Monitor II hierover meer duidelijkheid te kunnen geven.
De tweede aanwijzing volgt uit de ‘nota materieel vaste activa’, Op grond van deze nota kan een deel van de ICT-budgetten niet langer worden geactiveerd en dienen kosten in het lopende jaar genomen te worden. Over de jaren heen betreft dit een budgettair neutrale wijziging. Het betekent dat wij een groot deel van de ICT –gebonden lasten in een eerder jaar in de exploitatie zullen moeten verwerken. De eerder genomen extra exploitatielasten worden in deze monitor verwerkt. In de Begroting 2020 zullen de meerjarige effecten (lagere afschijvingslasten) worden verwerkt.
De CAO betekent een structurele loonsverhoging van 6,5% voor 2019 en 2020, en een werkgeversbijdrage in de pensioenpremie van 1,1% in loonkosten. Bij de P-nota 2019 is reeds € 1 miljoen gereserveerd. Bij de 1e monitor wordt het additionele effect voor de loonsom in de jaarschijven geactualiseerd. Het gaat in 2019 om een bedrag van € 0,7 miljoen, in 2020 om € 2,3 miljoen, en in 2021 om € 2,6 miljoen structureel ten laste van de algemene middelen. Voor de pensioenpremie is een PM-post meegenomen.
In de afgelopen twee jaar heeft SSC ONS zich gericht op het (structureel) herstel van de stabiliteit van de ICT-omgeving en het professionaliseren van de beheerorganisatie. Dat heeft de partnerorganisaties weinig ruimte gegeven te anticiperen op nieuwe ontwikkelingen, zoals het werken in de ‘cloud’. Budgettair zien we dat er, als gevolg van de stabilisatiefase, ook investeringen zijn achtergebleven. De komende tijd maken we een inhaalslag. Zoals de 'cloud'' en in 2020 wordt het data- en opslagsysteem - de zogenaamde DOS - vervangen (reguliere vervanging). Tegelijkertijd worden Dalfsen en Westerveld geïntegreerd.
Wij hebben u vorig jaar geïnformeerd over het uitstel van het project ‘DDI 2020’ (vervanging EDO), het informatiesysteem dat ons ondersteunt bij de stukkenstroom en de archivering. De opvolger van dit project – het programma ‘DA’S Digitaal’ – heeft een grote afhankelijkheid van de ICT omgeving, in het bijzonder de snelheid van de dataverbinding met de ‘cloud’ (zie aandachtspunt 10.1; de noodzakelijke investeringen daartoe staan gepland). Dat geldt vooral voor het samenwerken in Microsoft 365 en het zaakgericht werken voor de stukkenstroom en de dienstverlening. Het is om die reden een risicotraject; wij hebben nadrukkelijk aandacht voor de externe validering en treffen beheersmaatregelen.
In 2018 zijn een artikel 217a en een Rekenkameronderzoek uitgevoerd over informatieveiligheid. De opvolging van de aanbevelingen past goed in een eerder genomen initiatief om op termijn certificeerbaar te zijn voor informatieveiligheid. Begin januari is kwartiermaker informatiebeveiliging gestart die enerzijds acteert als ad-interim CISO (Chief Information Security Officer) en anderzijds de opdracht heeft om de organisatie te laten werken conform de norm van ISO 27001. Doel is om in control te zijn op het gebied van informatieveiligheid, een aantoonbaar betrouwbare organisatie te zijn, de continuïteit en kwaliteit van de te leveren diensten te waarborgen, bij te dragen aan het bereiken van de doelen van de provincie en risico’s te beheersen.
Belangrijk onderdeel is de invoering van een Information Security Management System. inclusief Plan Do Check Act-cyclus en verantwoording Provinciale Staten. Deze laatste zal jaarlijks plaatsvinden (paragraaf Bedrijfsvoering in het jaarverslag).
(x € 1.000)
Primitief | Doorgevoerde Wijziging(en) | Actuele begroting | Gerealiseerd | Ruimte | ||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Beleidsdoel 10.1 | 737 | 0 | 737 | 618 | 120 | |||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 10.2 | 1.819 | 0 | 1.819 | 1.709 | 110 | |||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 10.3 | 406 | 0 | 406 | 372 | 34 | |||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 10.4 | 819 | 0 | 819 | 641 | 178 | |||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 10.5 | 20.433 | 0 | 20.433 | 13.466 | 6.967 | |||||||||||||||
Personeelsgebonden kosten | 19.802 | 0 | 19.802 | 0 | 19.802 | |||||||||||||||
Lasten | 44.017 | 0 | 44.017 | 16.806 | 27.212 | |||||||||||||||
Beleidsdoel 10.1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 10.2 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 10.3 | 56 | 0 | 56 | 17 | 39 | |||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 10.4 | 0 | 0 | 0 | 10 | -10 | |||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 10.5 | 625 | 0 | 625 | 191 | 435 | |||||||||||||||
Personeelsgebonden kosten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||||||||||||
Baten | 681 | 0 | 681 | 217 | 464 | |||||||||||||||
Beleidsdoel 10.1 | -737 | 0 | -737 | -618 | -120 | |||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 10.2 | -1.819 | 0 | -1.819 | -1.709 | -110 | |||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 10.3 | -350 | 0 | -350 | -356 | 5 | |||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 10.4 | -819 | 0 | -819 | -631 | -188 | |||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 10.5 | -19.808 | 0 | -19.808 | -13.275 | -6.533 | |||||||||||||||
Personeelsgebonden kosten | -19.802 | 0 | -19.802 | 0 | -19.802 | |||||||||||||||
Saldo | -43.336 | 0 | -43.336 | -16.588 | -26.748 |
Investeringen ICT software
Met ingang van het begrotingsjaar 2019 is de Notitie materiele vaste activa van de commissie Besluit Begroting en Verantwoording in werking getreden. Een van de wijzigingen betreft het verantwoorden van software. Projectkosten die voor de aanschaf van software zijn gemaakt kunnen alleen worden geactiveerd wanneer het een eigen actief betreft. Dit heeft tot gevolg dat een groot gedeelte van de provinciale projectkosten direct ten laste komen van het begrotingsjaar waarin de kosten zijn gemaakt.
In 2019 gaat het om een bedrag van € 3.384.000 wat direct ten laste van de exploitatie komt.
De lasten bij de prestaties 10.2.1 digitaal zaken doen, 10.2.2. digitale samenwerking, 10.2.3 duurzaam toegankelijke informatie en 10.5.5 overhead (ICT) zijn in 2019 incidenteel in totaal € 3,4 miljoen hoger.
Wij stellen voor het investeringsbudget voor ict te verlagen met € 3,4 miljoen en het budget van prestatie 10.2.1 digitaal zaken doen te verhogen met € 58.000. Op de overige hierboven genoemde prestaties wordt voorgesteld het overige deel van de € 3,4 miljoen bij te ramen.
Het meerjarige effect van deze omzetting, hogere exploitatielasten en lagere kapitaallasten, is uiteindelijk budgettair neutraal en wordt verwerkt in de begroting 2020.
Investeringen ICT software
Met ingang van het begrotingsjaar 2019 is de Notitie materiele vaste activa van de commissie Besluit Begroting en Verantwoording in werking getreden. Een van de wijzigingen betreft het verantwoorden van software. Projectkosten die voor de aanschaf van software zijn gemaakt kunnen alleen worden geactiveerd wanneer het een eigen actief betreft. Dit heeft tot gevolg dat een groot gedeelte van de provinciale projectkosten direct ten laste komen van het begrotingsjaar waarin de kosten zijn gemaakt.
In 2019 gaat het om een bedrag van € 3.384.000 wat direct ten laste van de exploitatie komt.
De lasten bij de prestaties 10.2.1 digitaal zaken doen, 10.2.2. digitale samenwerking, 10.2.3 duurzaam toegankelijke informatie en 10.5.5 overhead (ICT) zijn in 2019 incidenteel in totaal € 3,4 miljoen hoger.
Bij prestatie 10.2.1 hebben wij u voorgesteld om het investeringsbudget voor ict te verlagen met € 3,4 miljoen. Wij stellen u voor het budget van prestatie 10.2.2 te verhogen met € 278.000. Op de overige hierboven genoemde prestaties wordt voorgesteld het overige deel van de € 3,4 miljoen bij te ramen.
Het meerjarige effect van deze omzetting, hogere exploitatielasten en lagere kapitaallasten, is uiteindelijk budgettair neutraal en wordt verwerkt in de begroting 2020.
Investeringen ICT software
Met ingang van het begrotingsjaar 2019 is de Notitie materiele vaste activa van de commissie Besluit Begroting en Verantwoording in werking getreden. Een van de wijzigingen betreft het verantwoorden van software. Projectkosten die voor de aanschaf van software zijn gemaakt kunnen alleen worden geactiveerd wanneer het een eigen actief betreft. Dit heeft tot gevolg dat een groot gedeelte van de provinciale projectkosten direct ten laste komen van het begrotingsjaar waarin de kosten zijn gemaakt.
In 2019 gaat het om een bedrag van € 3.384.000 wat direct ten laste van de exploitatie komt.
De lasten bij de prestaties 10.2.1 digitaal zaken doen, 10.2.2. digitale samenwerking, 10.2.3 duurzaam toegankelijke informatie en 10.5.5 overhead (ICT) zijn in 2019 incidenteel in totaal € 3,4 miljoen hoger.
Bij prestatie 10.2.1 hebben wij u voorgesteld om het investeringsbudget voor ict te verlagen met € 3,4 miljoen. Wij stellen u voor het budget van prestatie 10.2.3 te verhogen met € 597.000. Op de overige hierboven genoemde prestaties wordt voorgesteld het overige deel van de € 3,4 miljoen bij te ramen.
Het meerjarige effect van deze omzetting, hogere exploitatielasten en lagere kapitaallasten, is uiteindelijk budgettair neutraal en wordt verwerkt in de begroting 2020.
CAO-verhoging
De CAO betekent een structurele loonsverhoging van 6,5% voor 2019 en 2020, en een werkgeversbijdrage in de pensioenpremie van 1,1% in loonkosten. Bij de P-nota 2019 is reeds € 1 miljoen gereserveerd. Bij de 1e monitor wordt het additionele effect voor de loonsom in de jaarschijven geactualiseerd. Het gaat in 2019 om een bedrag van € 0,7 miljoen, in 2020 om € 2,3 miljoen, en in 2021 om € 2,6 miljoen structureel ten laste van de algemene middelen. Voor de pensioenpremie is een PM-post meegenomen.
De kosten van de harmonisatie van toelagen en de kosten van de afkoop van gratificaties van ambtsjubilea worden binnen het personeelsgebonden budget gedekt. De extra incidentele kosten worden gedekt uit het regulier P&O budget.
Investeringen ICT software
Met ingang van het begrotingsjaar 2019 is de Notitie materiele vaste activa van de commissie Besluit Begroting en Verantwoording in werking getreden. Een van de wijzigingen betreft het verantwoorden van software. Projectkosten die voor de aanschaf van software zijn gemaakt kunnen alleen worden geactiveerd wanneer het een eigen actief betreft. Dit heeft tot gevolg dat een groot gedeelte van de provinciale projectkosten direct ten laste komen van het begrotingsjaar waarin de kosten zijn gemaakt.
In 2019 gaat het om een bedrag van € 3.384.000 wat direct ten laste van de exploitatie komt.
De lasten bij de prestaties 10.2.1 digitaal zaken doen, 10.2.2. digitale samenwerking, 10.2.3 duurzaam toegankelijke informatie en 10.5.5 overhead (ICT) zijn in 2019 incidenteel in totaal € 3,4 miljoen hoger.
Bij prestatie 10.2.1 hebben wij u voorgesteld om het investeringsbudget voor ict te verlagen met € 3,4 miljoen. Wij stellen u voor het budget van prestatie 10.5.5 te verhogen met € 2.451.000. Op de overige hierboven genoemde prestaties wordt voorgesteld het overige deel van de € 3,4 miljoen bij te ramen.
Het meerjarige effect van deze omzetting, hogere exploitatielasten en lagere kapitaallasten, is uiteindelijk budgettair neutraal en wordt verwerkt in de begroting 2020.
Welkom bij de Monitor Overijssel!
Gedeputeerde Staten rapporteren met de Monitor Overijssel inhoudelijk en financieel aan uw Staten over de voortgang van de Begroting. De Monitor wordt tweemaal per jaar aangeboden. De inhoud vormt een afspiegeling van de Begroting, waarin de oorspronkelijke begroting, de actuele begroting en de realisatie per peildatum (7 mei 2019) worden gepresenteerd.
Om u wegwijs te maken op de website van de Monitor Overijssel, beschrijven we hieronder kort de verschillende onderdelen.
Startpagina
Via de interactieve startpagina zijn bijna alle onderdelen van de Monitor direct te benaderen en te filteren door middel van het gebruik van de ‘kijklijn’ en ‘zoekhulpmiddelen’. U kunt zelf bepalen wat u te zien krijgt en ervoor kiezen om door te klikken voor meer detailinformatie.
De lichtgrijze menubalk is op elke webpagina zichtbaar. Via de menubalk kunt u rechtstreeks navigeren naar de onderdelen van de website.
In de menubalk zijn verder de volgende knoppen opgenomen:
Via deze knop keert u terug naar de interactieve startpagina.
Via deze knop kunt u rechtstreeks naar een van de kerntaken navigeren.
Het Statenvoorstel van de Monitor Overijssel 2016-II heeft als kenmerk PS/2016/1004. Dit Statenvoorstel bevat een samenvattende beschrijving van de belangrijkste elementen binnen deze Monitor. De officiële besluitvorming over de Monitor Overijssel vindt plaats op basis van het Statenvoorstel.
Via deze knop kunt u altijd rechtstreeks deze Leeswijzer benaderen.
Met deze knop krijgt u het overzicht van de doelenboom; de structuur waarmee de website is opgebouwd. De weergave is afhankelijk van waar u zich op dat moment op de site bevindt. De doelenboom knop vormt zo een handig navigatiemiddel.
Via de pijltjes aan de rechterzijde kunt u ook onderdeel voor onderdeel door de Monitor Overijssel bladeren.
Het is mogelijk om via de menubalk op specifieke woorden of termen in de Monitor Overijssel te zoeken. Hiervoor kunt u de knop van het vergrootglas gebruiken.
Als u inlogt met uw account (knop "Inloggen" linksonder), kunt u gebruik maken van de aantekeningenfunctie. Eenmaal ingelogd kunt u aantekeningen maken door te klikken op 'Notities & favorieten' en 'Notitie toevoegen'. Rechts onderin bij 'Bekijk items' kunt u te allen tijde uw notities raadplegen. De aantekeningenfunctie biedt ook de mogelijkheid om pagina's als 'favoriet' te markeren.
Naast de aantekeningenfunctie is een aangepaste ‘printfunctie’ beschikbaar. Voor het gebruik van die functie hoeft u niet in te loggen. De printfunctie biedt u enerzijds de mogelijkheid om pagina’s in platte tekst weer te geven en eventueel te printen (printknop) en anderzijds om uw eigen verslag samen te stellen (knop ‘mijn boekwerk’). Door op het groene plusje te klikken voegt u een pagina toe aan uw eigen verslag. Dit verslag kunt u vervolgens per pagina of in totaliteit downloaden als pdf.
Kerntaken
Het ambitieniveau van de kerntaken is het hoogste niveau in de doelenboom. Op dat niveau zijn per kerntaak onder meer de volgende elementen terug te vinden:
U besluit bij de Monitor over de voorgestelde PS wijzigingen en stelt alle tot en met de Monitor Overijssel genomen GS wijzigingen achteraf vast. Administratieve wijzigingen (zichtbaar met Adm) presenteren wij ter informatie.
Beleidsdoelen
Onder het ambitieniveau vallen de beleidsdoelen. Op de pagina van het beleidsdoel zijn onder meer de volgende elementen opgenomen:
Prestaties
Het beleidsdoel wordt uitgesplitst in verschillende prestaties. Op de pagina van de prestatie wordt door middel van kleurscores inzichtelijk gemaakt hoe de prestatie er inhoudelijk en financieel voor staat. Tezamen vormen die de integrale kleurscore, die rechts bovenin is weergegeven. Bij een oranje of rode kleurscore is een toelichting opgenomen. Verder zijn per prestatie de basisinformatie, achtergrondinformatie en linkjes naar de Atlas van Overijssel opgenomen. Waar noodzakelijk zijn deze onderdelen bij de Monitor Overijssel geactualiseerd.
Bij prestaties die gekoppeld zijn aan de reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en de Uitvoeringsreserve Natuurnetwerk Nederland, worden de financiën op prestatieniveau toegelicht (afrondingsverschillen zijn mogelijk). Begrotingswijzigingen worden op dezelfde wijze als op de kerntaakpagina inzichtelijk gemaakt.
Bij iedere prestatie is een integrale kleurscore opgenomen. Achter de integrale kleurscore is een knop opgenomen om de integrale kleurscore van de Monitor Overijssel 2019-I te vergelijken met de historische integrale kleurscores van de laatste P&C documenten.
Kleurensystematiek
De kleurscores voor de prestaties worden bepaald aan de hand van de volgende systematiek:
Inhoudelijke voortgang (bij de Monitor Overijssel op basis van verwachting einde jaar):
Hierbij gaat het per prestatie uit de Begroting over de acties die voor het betreffende jaar in de primitieve begroting zijn geformuleerd, geactualiseerd met eventuele expliciete bijstellingen door Provinciale Staten.
Financiële voortgang (op basis van de stand van zaken):
De financiële kleurscore wordt gerelateerd aan de actuele begroting per peildatum. Er wordt in de toelichting expliciet aandacht besteed aan de oorzaak van een bijstelling.
Op basis van bovenstaande classificaties, ziet de integrale kleurscore er als volgt uit:
P | Financiën | ||||
Groen | Oranje | Rood | |||
Groen | Groen | Groen | Rood | ||
Oranje | Oranje | Oranje | Rood | ||
Rood | Rood | Rood | Rood |
Begrotingswijzigingenbeleid
In de P&C documenten worden twee categorieën begrotingswijzigingen gepresenteerd:
- PS-wijzigingen: voorstellen van GS aan PS tot wijziging van de begroting.
- GS-wijzigingen: wijzigingen die PS via de Monitor accordeert, op basis van de financiële verordening
en de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en de Uitvoeringsreserve
Natuurnetwerk Nederland.
In de financiële verordening is hierover het volgende opgenomen:
Gedeputeerde Staten doen en accorderen gedurende het kalenderjaar in principe alleen voorstellen met neutrale wijzigingen waarbij lasten en baten in evenwicht zijn.
De onderstaande budgettair neutrale en technische wijzigingen worden door Gedeputeerde Staten geaccordeerd en achteraf via de tussentijdse rapportages door Provinciale Staten geautoriseerd:
- Verwerking van reeds genomen Statenbesluiten.
- Doorgeven van bijdragen van derden.
- Actualisering van bestedingsritmes via door Provinciale Staten gestelde spelregels aan specifieke bestemmingsreserves.
Bij die specifieke reserves gaat het om de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en de Uitvoeringsreserve Natuurnetwerk Nederland. Voor deze reserves geldt dat Gedeputeerde Staten het bestedingsritme per jaar mogen aanpassen zolang het totale beschikbaar gestelde budget voor de betreffende projecten en programma's niet wordt overschreden.
Wij wensen u veel plezier met het lezen van de Monitor Overijssel 2019-I. Mocht u technische vragen hebben, dan kunt u contact opnemen met Bernd Jan Deuten (BJ.Deuten@overijssel.nl) of Lita Niekoop (ME.Niekoop@overijssel.nl).
Namens het college van Gedeputeerde Staten,
Eddy van Hijum
Gedeputeerde Economie, Financiën en Deelnemingenbeleid