Zorgvuldig ruimtegebruik, borgen en bevorderen van ruimtelijke kwaliteit voor steden en platteland.
Zorgvuldig ruimtegebruik, borgen en bevorderen van ruimtelijke kwaliteit voor steden en platteland.
Op 9 februari is de busbrug bij station Zwolle met het Busbrugfestival feestelijk geopend. Dagelijks rijden er ongeveer 1200 bussen over de brug naar het nieuwe busstation aan de zuidzijde. Door deze ingrijpende verandering is een belangrijke stap gezet richting een optimaal functionerende openbaar vervoer knoop. Hiermee zijn de randvoorwaarden gecreëerd voor verdere gebiedsontwikkeling, zoals de aanleg van een klimaatadaptieve fietsenkelder aan de noordzijde. De bouw daarvan is in maart gestart.
De evaluatie van de droogte tijdens de zomer van 2018 maakt duidelijk dat deze het gevolg is van de klimaatverandering. Samen met onze partners werken we hard aan maatregelen om beter voorbereid te zijn op vaker optredende droogte in de toekomst en op het beperken van de gevolgen ervan. Afgelopen tijd hebben we meer dan 2 miljoen euro subsidie toegekend voor watermaatregelen (kwantiteit en kwaliteit) waaronder het programma Zoetwatervoorziening Oost Nederland en de regionale regeling Deltaplan Agrarisch Waterbeheer. Uit de evaluatie droogte volgen acties gericht op het voorkomen van de gevolgen van een eventuele droogte in 2019 en te komen tot beleid dat is voorbereid op het vaker optreden van droogte.
Op 4 maart vond in Enschede het 2e stads- en retailcongres plaats. Tijdens dit congres stonden de thema’s samenwerken en identiteit centraal en hoe partijen hier daadwerkelijk mee aan de slag kunnen. Economische en ruimtelijke vraagstukken komen op dit gebied samen in de binnenstad. Identiteit kun je wel sturen, maar niet opleggen. Door met diverse partijen op verschillende niveaus en met uiteenlopende achtergronden samen te werken creëer je een bruisende, vitale binnenstad. En dat trekt weer investeerders aan en resulteert in een positief effect op de lokale economie en leefbaarheid.
In de regio’s Zwolle en Enschede experimenteren wij met adaptief en kwalitatief programmeren in twee pilots. In samenwerking met het Expertteam van het Ministerie van Binnenlandse Zaken (BZK) onderzoeken woningcorporaties, marktpartijen, gemeenten en provincie hoe de komende jaren meer ruimte gegeven kan worden aan binnenstedelijke woningbouwplannen. Hoe kunnen wij dit versnellen en zorgen dat de juiste woningen voor de juiste doelgroep op de goede plek komen. Met deze pilots leren wij om adaptief te plannen in een veranderende situatie op woningbouw. Vanuit BZK zijn wij gecomplimenteerd met deze wijze van werken met elkaar en met de experimenteerruimte om vernieuwing tot stand te brengen.
In de eerste maanden van 2019 zijn al in 10 gemeenten nieuwe stadsarrangementen afgesloten. In totaal hebben we met 20 van de 25 gemeenten stadsarrangementen afgesloten. In deze stadsarrangementen ondersteunen we samen met gemeenten, centrummanagers en andere lokale partijen zaken als ondernemerschap, initiatieven, visie, identiteit en vergroening. Hiermee leveren we elke gemeente een pakket op maat om bij te dragen aan de vitaliteit en leefbaarheid van hun binnensteden. Met het afsluiten van deze 10 arrangementen zijn de huidige middelen van de stadsbeweging nagenoeg uitgeput.
(x € 1.000)
Primitief | Doorgevoerde Wijziging(en) | Actuele begroting | Gerealiseerd | Ruimte | ||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Beleidsdoel 1.1 | 2.664 | 2.844 | 5.509 | 1.000 | 4.509 | |||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 1.2 | 2.750 | 205 | 2.955 | 549 | 2.406 | |||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 1.3 | 2.076 | 774 | 2.850 | 1.361 | 1.489 | |||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 1.4 | 875 | 1.843 | 2.718 | 1.925 | 793 | |||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 1.5 | 3.221 | 1.203 | 4.424 | 6.142 | -1.718 | |||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Personeelsgebonden kosten | 5.484 | 0 | 5.484 | 0 | 5.484 | |||||||||||||||||||||||||||||
Lasten | 17.071 | 6.869 | 23.940 | 10.977 | 12.963 | |||||||||||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 1.1 | 725 | 0 | 725 | 0 | 725 | |||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 1.2 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 1.3 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 1.4 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 1.5 | 1.067 | 0 | 1.067 | 3.032 | -1.965 | |||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Personeelsgebonden kosten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||||||||||||||||||||||||||
Baten | 1.792 | 0 | 1.792 | 3.032 | -1.240 | |||||||||||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 1.1 | -1.939 | -2.844 | -4.784 | -1.000 | -3.784 | |||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 1.2 | -2.750 | -205 | -2.955 | -549 | -2.406 | |||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 1.3 | -2.076 | -774 | -2.850 | -1.361 | -1.489 | |||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 1.4 | -875 | -1.843 | -2.718 | -1.925 | -793 | |||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 1.5 | -2.154 | -1.203 | -3.357 | -3.110 | -247 | |||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Personeelsgebonden kosten | -5.484 | 0 | -5.484 | 0 | -5.484 | |||||||||||||||||||||||||||||
Saldo | -15.279 | -6.869 | -22.148 | -7.945 | -14.203 |
Met het investeringsbesluit Doorstroming Statushouders (PS/2016/1008) heeft u besloten om € 3 miljoen beschikbaar te stellen voor een stimuleringsregeling voor de realisatie van 250 tot 300 (tijdelijke) woningen. Doel van de regeling was om de doorstroming op de sociale woningmarkt te bevorderen. De toestroom van de samenstelling en groepsgrootte van statushouders is een continu veranderend proces. Na een inventarisatieronde bij gemeenten en woningcorporaties is gebleken dat er behoefte is aan een regeling, maar dat de huidige regeling niet voldoende aansluitend is. Bovendien speelt het huisvesten van een bredere doelgroep, de spoedzoekers, een steeds grotere rol. Spoedzoekers zijn woningzoekenden die met spoed een woning nodig hebben, maar vaak niet in aanmerking komen voor urgentie en niet direct op de reguliere woningmarkt terecht kunnen. Bij spoedzoekers kan onder andere gedacht worden aan arbeidsmigranten, statushouders, opsplitsing van een gezin na een scheiding en afgestudeerden. Door deze doelgroep te bedienen met tijdelijke huisvesting kan de druk op woningmarkt en de urgentie van de woningzoekenden sneller en beter worden bediend. Daarom is het voorstel de huidige regeling te verbreden. Daarnaast is het voorstel om ten laste van het investeringsbudget (tot een maximum van € 350.000) op korte termijn een aantal activiteiten uit te voeren die samenhangen met de bredere woonopgave en de woonbehoefte van verschillende doelgroepen en aansluiten bij door uw staten genomen besluiten (Statenvoorstel Rapport Rekenkamer Oost-Nederland ‘Waar ligt de balans?; Bestuurlijke nota wonen Overijssel’ PS/2018/813, motie Rikkink c.s. Scan naar alternatieve woonvormen voor ouderen). Daarbij gaat het om het optuigen van een kwalitatieve monitor en een monitor wonen en zorg, een onderzoek naar migratiestromen en een scan voor ouderenhuisvesting.
Wij stellen u voor om de middelen oorspronkelijk bedoeld voor Statushouders breder in te zetten, zodat de druk op de woningmarkt beter kan worden bediend. Daarvoor stellen wij voor de huidige subsidieregeling te verbreden, zodat deze ook betrekking heeft op andere spoedzoekers en een aantal activiteiten uit te voeren die samenhangen met de bredere woonopgave.
Wij stellen u voor om een bedrag van € 1.027.000 te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan de begroting 2019 van prestatie 1.1.3.
Vanwege het succes van de subsidieregeling is het subsidieplafond verhoogd en zijn meer middelen nodig. Daarom stellen wij u voor om een bedrag van € 888.000 te onttrekken aan de reserve ZON en toe te voegen aan de jaarschijf 2019 (€ 624.000) en 2021 (€ 264.000) van prestatie 1.5.1 van de begroting 2019.
Voor uitvoering van de subsidieregeling Deltaplan Agrarisch Waterbeheer (DAW) is van de betreffende waterschappen een bijdrage ontvangen van € 1,2 miljoen. De begroting wordt met deze bijdrage opgehoogd. Conform het begrotingswijzigingenbeleid hebben wij besloten om een bedrag van € 1,2 miljoen toe te voegen aan de begroting van 2019 voor prestatie 1.5.1 (zowel de baten als de lasten; bijdragen derden).
In het kader van het programma Zoetwatervoorziening Oost-Nederland worden van projectpartners bijdragen ontvangen van in totaal € 204.000 voor het gemeenschappelijke budget Rijn-Oost. De begroting wordt met deze bijdragen opgehoogd. Conform het begrotingswijzigingenbeleid hebben wij besloten om een bedrag van € 204.000 toe te voegen aan de begroting van 2019 voor prestatie 1.5.1 (zowel de baten als de lasten; bijdragen derden).
Van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat hebben wij voor de jaren 2017 en 2018 facturen ontvangen met betrekking tot wateronttrekking via de sluis Aadorp voor een totaal bedrag van € 260.000. Deze kosten worden integraal pro rato doorberekend aan de provincie Drenthe, Vitens en de waterschappen Vechtstromen en Drents Overijsselse Delta. Conform het begrotingswijzigingenbeleid hebben wij besloten om een bedrag van € 260.000 toe te voegen aan de begroting 2019 voor prestatie 1.5.1 (zowel de baten als de lasten; bijdragen derden).
Voor uitvoering van de subsidieregeling Deltaplan Agrarisch Waterbeheer (DAW) is van de betreffende waterschappen een bijdrage ontvangen van € 193.000. De begroting wordt met deze bijdrage opgehoogd. Conform het begrotingswijzigingenbeleid hebben wij besloten om een bedrag van € 193.000 toe te voegen aan de begroting van 2019 voor prestatie 1.5.2 (zowel de baten als de lasten; bijdragen derden).
In het kader van de Europese Kaderrichtlijn Water worden van projectpartners bijdragen ontvangen van in totaal € 253.000 voor het gemeenschappelijke budget Rijn-Oost. De begroting wordt met deze bijdragen opgehoogd. Conform het begrotingswijzigingenbeleid hebben wij besloten om een bedrag van € 253.000 toe te voegen aan de begroting van 2019 voor prestatie 1.5.2 (zowel de baten als de lasten; bijdragen derden).
Net als onze partners dragen wij bij aan de overeenkomst ZON: € 3 miljoen voor de periode 2019-2021. Om hieraan te voldoen moeten wij nu nog € 2,4 miljoen aan eigen bijdrage toevoegen aan de reserve ZON. Daarom stellen wij u voor om voor de jaren 2019-2021 per jaar een bedrag van € 800.000 te onttrekken aan de Voorziening grondwaterheffing en te storten in de reserve ZON.
Wij ontvangen grondwaterheffing op basis van de onttrokken hoeveelheid grondwater. Het bedrag is daardoor moeilijk te ramen. Er is meer grondwaterheffing ontvangen dan begroot, daarom hebben wij besloten om een bedrag van € 150.000 te storten in de voorziening Grondwaterheffing. De begroting wordt met dit bedrag opgehoogd. Conform het begrotingswijzigingenbeleid hebben wij besloten om een bedrag van € 150.000 toe te voegen aan de begroting van 2019 voor prestatie 1.5.3 (zowel de baten als de lasten).
Welkom bij de Monitor Overijssel!
Gedeputeerde Staten rapporteren met de Monitor Overijssel inhoudelijk en financieel aan uw Staten over de voortgang van de Begroting. De Monitor wordt tweemaal per jaar aangeboden. De inhoud vormt een afspiegeling van de Begroting, waarin de oorspronkelijke begroting, de actuele begroting en de realisatie per peildatum (7 mei 2019) worden gepresenteerd.
Om u wegwijs te maken op de website van de Monitor Overijssel, beschrijven we hieronder kort de verschillende onderdelen.
Startpagina
Via de interactieve startpagina zijn bijna alle onderdelen van de Monitor direct te benaderen en te filteren door middel van het gebruik van de ‘kijklijn’ en ‘zoekhulpmiddelen’. U kunt zelf bepalen wat u te zien krijgt en ervoor kiezen om door te klikken voor meer detailinformatie.
De lichtgrijze menubalk is op elke webpagina zichtbaar. Via de menubalk kunt u rechtstreeks navigeren naar de onderdelen van de website.
In de menubalk zijn verder de volgende knoppen opgenomen:
Via deze knop keert u terug naar de interactieve startpagina.
Via deze knop kunt u rechtstreeks naar een van de kerntaken navigeren.
Het Statenvoorstel van de Monitor Overijssel 2016-II heeft als kenmerk PS/2016/1004. Dit Statenvoorstel bevat een samenvattende beschrijving van de belangrijkste elementen binnen deze Monitor. De officiële besluitvorming over de Monitor Overijssel vindt plaats op basis van het Statenvoorstel.
Via deze knop kunt u altijd rechtstreeks deze Leeswijzer benaderen.
Met deze knop krijgt u het overzicht van de doelenboom; de structuur waarmee de website is opgebouwd. De weergave is afhankelijk van waar u zich op dat moment op de site bevindt. De doelenboom knop vormt zo een handig navigatiemiddel.
Via de pijltjes aan de rechterzijde kunt u ook onderdeel voor onderdeel door de Monitor Overijssel bladeren.
Het is mogelijk om via de menubalk op specifieke woorden of termen in de Monitor Overijssel te zoeken. Hiervoor kunt u de knop van het vergrootglas gebruiken.
Als u inlogt met uw account (knop "Inloggen" linksonder), kunt u gebruik maken van de aantekeningenfunctie. Eenmaal ingelogd kunt u aantekeningen maken door te klikken op 'Notities & favorieten' en 'Notitie toevoegen'. Rechts onderin bij 'Bekijk items' kunt u te allen tijde uw notities raadplegen. De aantekeningenfunctie biedt ook de mogelijkheid om pagina's als 'favoriet' te markeren.
Naast de aantekeningenfunctie is een aangepaste ‘printfunctie’ beschikbaar. Voor het gebruik van die functie hoeft u niet in te loggen. De printfunctie biedt u enerzijds de mogelijkheid om pagina’s in platte tekst weer te geven en eventueel te printen (printknop) en anderzijds om uw eigen verslag samen te stellen (knop ‘mijn boekwerk’). Door op het groene plusje te klikken voegt u een pagina toe aan uw eigen verslag. Dit verslag kunt u vervolgens per pagina of in totaliteit downloaden als pdf.
Kerntaken
Het ambitieniveau van de kerntaken is het hoogste niveau in de doelenboom. Op dat niveau zijn per kerntaak onder meer de volgende elementen terug te vinden:
U besluit bij de Monitor over de voorgestelde PS wijzigingen en stelt alle tot en met de Monitor Overijssel genomen GS wijzigingen achteraf vast. Administratieve wijzigingen (zichtbaar met Adm) presenteren wij ter informatie.
Beleidsdoelen
Onder het ambitieniveau vallen de beleidsdoelen. Op de pagina van het beleidsdoel zijn onder meer de volgende elementen opgenomen:
Prestaties
Het beleidsdoel wordt uitgesplitst in verschillende prestaties. Op de pagina van de prestatie wordt door middel van kleurscores inzichtelijk gemaakt hoe de prestatie er inhoudelijk en financieel voor staat. Tezamen vormen die de integrale kleurscore, die rechts bovenin is weergegeven. Bij een oranje of rode kleurscore is een toelichting opgenomen. Verder zijn per prestatie de basisinformatie, achtergrondinformatie en linkjes naar de Atlas van Overijssel opgenomen. Waar noodzakelijk zijn deze onderdelen bij de Monitor Overijssel geactualiseerd.
Bij prestaties die gekoppeld zijn aan de reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en de Uitvoeringsreserve Natuurnetwerk Nederland, worden de financiën op prestatieniveau toegelicht (afrondingsverschillen zijn mogelijk). Begrotingswijzigingen worden op dezelfde wijze als op de kerntaakpagina inzichtelijk gemaakt.
Bij iedere prestatie is een integrale kleurscore opgenomen. Achter de integrale kleurscore is een knop opgenomen om de integrale kleurscore van de Monitor Overijssel 2019-I te vergelijken met de historische integrale kleurscores van de laatste P&C documenten.
Kleurensystematiek
De kleurscores voor de prestaties worden bepaald aan de hand van de volgende systematiek:
Inhoudelijke voortgang (bij de Monitor Overijssel op basis van verwachting einde jaar):
Hierbij gaat het per prestatie uit de Begroting over de acties die voor het betreffende jaar in de primitieve begroting zijn geformuleerd, geactualiseerd met eventuele expliciete bijstellingen door Provinciale Staten.
Financiële voortgang (op basis van de stand van zaken):
De financiële kleurscore wordt gerelateerd aan de actuele begroting per peildatum. Er wordt in de toelichting expliciet aandacht besteed aan de oorzaak van een bijstelling.
Op basis van bovenstaande classificaties, ziet de integrale kleurscore er als volgt uit:
P | Financiën | ||||
Groen | Oranje | Rood | |||
Groen | Groen | Groen | Rood | ||
Oranje | Oranje | Oranje | Rood | ||
Rood | Rood | Rood | Rood |
Begrotingswijzigingenbeleid
In de P&C documenten worden twee categorieën begrotingswijzigingen gepresenteerd:
- PS-wijzigingen: voorstellen van GS aan PS tot wijziging van de begroting.
- GS-wijzigingen: wijzigingen die PS via de Monitor accordeert, op basis van de financiële verordening
en de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en de Uitvoeringsreserve
Natuurnetwerk Nederland.
In de financiële verordening is hierover het volgende opgenomen:
Gedeputeerde Staten doen en accorderen gedurende het kalenderjaar in principe alleen voorstellen met neutrale wijzigingen waarbij lasten en baten in evenwicht zijn.
De onderstaande budgettair neutrale en technische wijzigingen worden door Gedeputeerde Staten geaccordeerd en achteraf via de tussentijdse rapportages door Provinciale Staten geautoriseerd:
- Verwerking van reeds genomen Statenbesluiten.
- Doorgeven van bijdragen van derden.
- Actualisering van bestedingsritmes via door Provinciale Staten gestelde spelregels aan specifieke bestemmingsreserves.
Bij die specifieke reserves gaat het om de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en de Uitvoeringsreserve Natuurnetwerk Nederland. Voor deze reserves geldt dat Gedeputeerde Staten het bestedingsritme per jaar mogen aanpassen zolang het totale beschikbaar gestelde budget voor de betreffende projecten en programma's niet wordt overschreden.
Wij wensen u veel plezier met het lezen van de Monitor Overijssel 2019-I. Mocht u technische vragen hebben, dan kunt u contact opnemen met Bernd Jan Deuten (BJ.Deuten@overijssel.nl) of Lita Niekoop (ME.Niekoop@overijssel.nl).
Namens het college van Gedeputeerde Staten,
Eddy van Hijum
Gedeputeerde Economie, Financiën en Deelnemingenbeleid